Official Website of DM
TAKARA TOMY
Tapahtumat
Paikallistapahtuma Hervannassa

33720 Tampere la 16.12.17 12:00 - 20:00


Top posting users this month
Zach Hartigan
 
ELTP
 
Latepate64
 


Japanin metapeli

View previous topic View next topic Go down

Japanin metapeli

Post by ELTP on 23.08.14 22:15

Keräilykorttipeleissä usein tietyn tyyliset pakat ja strategiat ovat turnauksissa muita käytetympiä. Nämä tietyn tyyppiset pakat ja strategiat luovat pelialueen sen hetkisen metapelin. Tyypillisesti metapakkojen ja -strategioiden lisääntyessä esille nousee myös antimetapakkoja ja -strategioita. Lisää [You must be registered and logged in to see this link.] löydät wikipedian englanninkieliseltä sivustolta. Aluksi tarjoan vain suomenkielistä tietoa, mutta myöhemmin linkitän mm. korttien nimiä DM-Wikiin, jotta lukemisesta tulee helpompaa (vaikkakin Wiki on englanninkielinen).

Tässä viestiketjussa paneudun ainakin aluksi Japanin tämän hetkiseen metapeliin avustuksenani [You must be registered and logged in to see this link.] -sivusto.

[You must be registered and logged in to see this link.]
Tarkoituksena on saada kalliita olentoja sellaisten loitsujen, kuten Hogan Blaster, Mystery Cuben ja The Door of Miracle and Mysteryn, avulla. Tämä metatyyli on ollut uskomattoman suosittu DMR-kauden Episodi kakkosesta lähtien ja sen takia mm. edellä listatuista viimeisin kortti on nyt kielletty kokonaan käytöstä ja Hogan Blaster on rajoitettu OCG:ssa.

[You must be registered and logged in to see this link.]
Tämä on yksi Gift Beatdownin sekä Glenmolt Beatdownin alalaji, ja se on alunperin kehittynyt Miranda Gift metasta, jonka yksinkertaisena tarkoituksena oli halventaa Miranda Faerie Giftillä kaksi manaiseksi ja kutsua se jo kolmannella vuorolla laittaen sillä pääasiassa tuplamurtajapsyykeolento Victorious Meteor Kaiser kentälle. Pohjana on myös ollut Glenmolt Beatdown -pakkatyyppi, mutta toisaalta nämä kaksi tyyliä ovat molemmat syntyneet Glenmoltin julkaisun aikoihin.

Gaiginga Giftin ideana on saada Mirandan sijaan Glenmolt aikaisin kentälle, ja kiinnittää Glenmolttiin Gaiheart. On suositeltavaa että ennen Glenmolttia on saanut kutsutuksi Topgearin, jonka avulla Glenmoltinkin saa Faerie Giftin myötäavustuksella jo kolmannella vuorolla,  JA näin itsellä on kentällä toinen hyökkääjä Gaiheartin flippaamiseen Gaigingaksi. Jos vastustajalla ei ole blokkereita, kilpilaukaisimia tai vastaavia, vastustajalta murtuu neljä kilpeä todennäköisestä viidestä.

[You must be registered and logged in to see this link.] (psyykealuehallinta)
Psyykealuehallintapakka on nykyaikainen versio poistohallintapakoista, jotka koostuivat pääasiassa vastustajaa häiritsevistä loitsuista.

Psyykealuehallintatyylejä on olemassa pääasiassa viittä erilaista:
Valo / Vesi / Pimeys
Vesi / Pimeys
Valo / Pimeys/ Luonto
Vesi / Pimeys / Luonto
Pimeys / Luonto

Pimeyttä käytetään pääasiassa tuhoamiseen ja hylkäämiseen samalla työstäen ja häiriten vastustajaa mm. Volg Thunderilla ja Diabolos Zetalla.
Valoa käytetään puolustukselliseen tarkoitukseen - DNA Spark, Falconer - tai korttien palauttamiseen peliin - Sol Habaki, Chief De Baula, Dravita Hole - mutta myös nosteluun ja kentän hallintaan Shiny Holen ja BAGOOONin avulla.
Vettä käytetään pääasiassa nosteluun - Energy Stream, Energy Hole - sekä valon ja pimeyden tukemiseen - Cebu Aquman Jr., Aquan Jr's Delivery.
Luonto käytetään joskus mananlisäämiseen - Jasmine, Faerie Hole, Faerie Life - joskus mananpalautukseen - Geo the Man, Gardening Drive - tai vaihtoehtoiseen nosteluun - Hustle Castle, Geo Bronze Magic.
Lisäksi jotkut käyttävät tulen psyykeolentoloitsuja saadakseen heikkoja olentoja poistettua kentältä ja Victorious Meteor Kaiserin, Gaial Kaiserin tai Diabolos Zetan omalle kentälleen.

[You must be registered and logged in to see this link.] (Mananpoltto-hallinta)
Mananpoltto-hallinta on tullut takaisin Sr Spellcyclican takia, jolla voi käyttä hautausmaalta uudelleen mananhävitysloitsuja - Mana Crisis, Reap and Sow, Hydro Hurricane - ja palauttaa ne vielä käytön jälkeen käteen.

[You must be registered and logged in to see this link.] (Hautausmaa lähteenä)
Tämä pakkatyyppi on usein rakennettu Outrage-rodun ympärillee, ja päätarkoituksena on kerätä omalle hautausmaalleen paljon olentoja, jotta saa ensin Crossfiren ilmaiseksi kentälle ja sitten 5000GT:n halvalla kentälle. Moorsin rajoitus kuitenkin hieman heikensi tätä pakkatyyppiä.

[You must be registered and logged in to see this link.] (Hautausmaaevoluutiorynnintä)
Ensikerran tätä pakkatyyppiä käytettiin DM-32:n julkaisun aikoihin, jolloin Death March toi ensikerran pimeyttä. Siitä tuli nopeasti eniten käytetty ja tappavin metapakka, mutta heikkeni hieman Dandy Eggplantin rajoituksen yhteydessä.

Suuri tehonlasku tapahtui kuitenkin vasta DM-36 - DM-39:n aikoihin tulleiden uusien pakkatyyppien myötä.

Ensimmäisellä vuorolla hautausmaaevoluutiorynninnässä on tarkoituksena laitta kehiin hyökkäysolento - Zabi Claw, Herty Cap'n Polligon - tai itsetuho-olento - Lone Tear - ja kuinka ollakaan Marrow Ooze käy mukavasti molempiin. Sen jälkeen onkin jo vapauttaa tappavempia kortteja, kuten Dandy Eggplantia, Death Marchia ja Worm Gowarskia.

[You must be registered and logged in to see this link.] (yhden värin pimeyshallinta)
DMR-13:ssa tuli paljon yhdenvärin tukea (pimeyteen) - Demon Wolf, Tsumitobatsu - ja DMD-19 oli monopimeyspakka, joka toi vielä lisämausteensa tälle pakka tyypille. Ideana on kylvää taistelua alueelle tuhoa: Pelkästään Tsumitobatsu, Demon Wolf ja Dorballom hoitavat asian paremmin kuin hyvin.

[You must be registered and logged in to see this link.] (Shoegazer-kertaisku)
Pakkatyypin pääideana on olentojen kentälle laittamiskyvyt, jotka voidaan aktivoida Shoegazerin avulla. Pakan kannalta tärkeitä kortteja ovat Kiryu Jilves (myöhemmin rajoitettu) ja Prin, Reversal Pudding.

Ideana on käyttää rankkaa mananlisäystä, ja kutsua sitten Shoegazer, jolla laittaa Kiryu Jilveksen (mahdollisesti jopa kädestä) kentälle, jolloin äskettäin kutsuttu Shoegazer saa pikahyökkääjän. Shoegazerin hyökätessä kentälle laitetaan Reversal Princess, jolla Shoegazer suoristetaan uutta iskua varten.

Kombo on todella yksinkertainen ja vaatii vain vähäisen pohjustuksen, ja lisäksi Shoegazer on seitsemäntonninen tuplamurtaja, mistä johtuen tällä pakkatyypillä on vain vähän heikkouksia (kilpilaukaisimia ja Ninja Strikeja lukuunottamatta).

24.5.2014 Kiryu Jilveksen tultua rajoitetuksi turnauskäytössä Japanissa saatiin Shoegazer-pakkoja epäatasapainoitettua, mutta siitä lähtien on käytetty Falcon Bomberia ja vastaavia Kiryu Jilveksen tilalla.
avatar
ELTP
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Viestejä / Messages : 1319
Palautepisteet / Feedback Points : 25/25
Liittynyt / Join Date : 2014-08-17
Paikkakunta / Location : Espoo

http://www.dmfinland.org

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum